بروزرسانی: 01 آذر 1404
خرید و قیمت تهیه انواع پرسپکتیو معماری ترب | معماری نواز
خرید و قیمت تهیه انواع پرسپکتیو معماری ترب | معماری نواز
نکته ای که در نظاره همه پرسپکتیو ها موجود است این است که نقاط گریز در صفحه باید بطور درست بدست آیند همچنین توجه داشته باشید که حجم مورد نظر پرسپکتیو از مخروط دید خارج نشود، زیرا موجب تغییر شکل حجم می گردد. در پرسپکتیو سه نقطه ای سه دسته خط وجود دارد که هرکدام از این خطوط به نقطه گریز خود می روند. این پرسپکتیو برای نشان دادن ارتفاعات عمودی به کار می رود و جسم یا سوژه باید در مخروط دید قرار داشته باشد.
- از پرسپکتیو سه نقطه ای برای نشان دادن ارتفاعات عمودی مانند آسمان خراش ها استفاده می شود.
- پرسپکتیو تک نقطه ای به پرسپکتیوی گفته می شود که نقطه گریز دقیقاً روبروی شخص نگاه کننده به تصویر قرار دارد و تمام خط های موازی با خط افق در نهایت به یک نقطه می رسند.
- در دورهٔ رنسانس ایجاد ترکیب های معماری با حجم ها بزرگ و شکل دادن به آن ها به صورتی نو آموخته شد.
- خط افق خطی فرضی است که در راستای محور چشم ما در دورترین نقطه تصویر کشیده شده است.
این واژه در سینما، ناظر بر شیوه به نمایش درآمدن اشیا و روابط فضایی آن ها با یکدیگر در سطح صاف و تخت پرده است، به این معنی که تماشاگر باید دوری و نزدیکی اشیا و فاصله آن ها از یکدیگر را در تصویری که می بیند، حس کند. از آنجا که در سینما، تصویر سه بعدی واقعی به تصویری دو بعدی بدل می شود، فیلم ساز باید برای خلق توهم عمق صحنه و یک فضای سه بعدی، مراقب پرسپکتیو باشد. در واقع برای نشان دادن فضای سه بعدی روی صفحهٔ دو بعدی معمولاً پرسپکتیو و قوانین آن را به کار می برند.
پرسپکتیو شناختی و استعاره های زبانی در معماری معاصر ایران
در این نوع پرسپکتیو دو محور صفحه افق ox و oy با خط افق زاویه ۳۰ درجه می سازند و کلیه ابعاد و اندازه ها به نسبت ۱ به ۱ (اندازه واقعی) رسم می شوند. به بیان ساده تر در پرسپکتیو اجسام را در صفحه دوبعدی نمایش می دهیم. این کار را از طریق انجام ترفندهایی مثل رسم خطای دید، عمق کاذب و غیره انجام می دهیم. پرسپکتیو تک نقطه ای به پرسپکتیوی گفته می شود که نقطه گریز دقیقاً روبروی شخص نگاه کننده به تصویر قرار دارد و تمام خط های موازی با خط افق در نهایت به یک نقطه می رسند. همانطور که از نامش پیداست دو نطقه گریز بر روی خط افق قابل رویت می باشد و دسته ایی از خطوط که به طور شاخص اکثراٌ ارتفاع می باشد موازی با آن بوده و بقیه به صورت مورب می باشند.
مقاله غیرسبک شناسی: مفهوم شناسی واژه «سازه» در گفتمان معماری معاصر ایران
از آنجا که نور زیاد سبب بسته شدن دیافراگم و در نتیجه افزایش پرسپکتیو می شود، می توان آن را نیز به نوعی در تغییر پرسپکتیو مؤثر دانست. از طرفی نوع نورپردازی تصویر، می تواند به نوعی در فضاسازی سه بعدی اثر بگذارد، برای مثال نور پشتی سوژه را از پس زمینه جدا می کند و به این ترتیب در سه بعدی بودن تصویر مؤثر واقع می شود. صراحت و ابهام در سطح دوبعدی می تواند ایجاد عمق نماید بدین معنی که هر قدر شی یا موضوع در تصویر دارای صراحت باشد، جلوتر به نظر می آید و به عوض چنانچه از صراحت شکل کاسته شود، دورتر به نظر خواهد آمد. بسیاری ار هنرمندان با ایجاد اختلاف در میزان شدت تاریکی یا نور در سطح دو بعدی عمق و فضا ایجاد کرده اند، تراکم تاریکی در پلان اول موجب می شود که شبکیه چشم دریافت بیشتری از جسم، به نسبت دیگر اجزا کند و بدین ترتیب عمقی کاذب در سطح القا گردد.
این نوع پرسپکتیو بنا بر موقعیت ناظر، اندازه و فاصلهٔ او تا موضوع، انواع مختلفی پیدا می کند که همه بر این پایه استوار هستند که تمام نقاط موازی هم به نقطه ای که روی خط دید قرار می گیرد، می رسند. شیء جلو، بزرگ تر و شیء عقب کوچک تر است، نقاط گریز و ناظر در محل خاصی قرار می گیرند که به پرسپکتیو معنی و مفهوم می دهند. دستگاه های ترسیم پرسپکتیو دارای سه محور طول و عرض و ارتفاع هستند. و بر حسب زاویه بین این محورها به انواع مختلفی تقسیم می مقالات شهرسازی شوند. پرسپکتیو موازی در دو نوع دستگاه آگزونومتریک یا سه محوری و ابیلیک یا مایل ترسیم می شود. تصاویر سه بعدی آگزونومتریک خود بر سه دسته تصاویر ایزومتریک، دی متریک و تری متریک تقسیم می گردند.